فهرست

راهنمای کشوری اخلاق در انتشار

رشد روز افزون دانش پزشکی مدیون تلاش هرروزه پژوهشگران و محققان این حیطه در انجام پژوهش-‌های گوناگون در جهت پاسخ به سوالات موجود و حل معضلات حوزه سلامت است.

رعایت استانداردهای اخلاقی در همه‌‌ی مراحل تحقیق از طراحی تا اجرا و انتشار نتایج پژوهش‌‌های زیست-پزشکی دغدغه‌ی اصلی همه‌ی ذینفعان از جمله سیاست‌گذاران، سردبیران نشریات و  پژوهشگران حیطه‌ها و رشته¬‌های مختلف علوم پزشکی است.

در این راستا فعالیت‌های فراوانی در سطح بین‌المللی در جهت افزایش اطمینان از رعایت استانداردهای اخلاق در انتشار آثار پژوهشی صورت گرفته است. سازمان‌‌های بین‌المللی متولی اخلاق نشر از جمله کمیته بین‌المللی اخلاق نشر و یا کمیته بین المللی سردبیران نشریات پزشکی از سالیان پیش با ارایه‌‌ی راهنماهای گوناگون، سعی در اشاعه فرهنگ رعایت اصول اخلاقی در انتشار پژوهش‌های پزشکی داشته‌اند. در سطح ملی نیز کمیته‌ی ملی اخلاق در پژوهش‌های زیست-پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مرجع ملی مسائل مرتبط با اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی کشور در راستای وظایف ذاتی خود و در جهت ایجاد شفافیت و وحدت رویه در کشور و نیز هماهنگی بیش‌تر با استانداردهای بین‌المللی از جمله راهنمای کمیته‌ی بین‌المللی اخلاق نشر، الزامات کمیته‌ی بین‌المللی سردبیران مجلات پزشکی، بیانیه‌‌ی خط مشی انجمن جهانی سردبیران علوم پزشکی و راهنمای شورای سردبیران علمی، این راهنما را تدوین و تصویب کرده‌ است.

هرگونه تخطی از استانداردهای اعلام شده در این راهنما مصداق تخلف پژوهشی محسوب می‌‌شود و کمیته‌هایی که بر اساس «دستورالعمل رسیدگی به تخلفات پژوهشی» ابلاغ شده در شهریورماه یک‌هزار و سیصد و نود و چهار و قانون «پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» مصوب سی و یکم مرداد ماه یک‌هزار و سیصد و نود و شش مجلس شورای اسلامی مجاز به رسیدگی به سوءرفتارهای پژوهشی هستند، لازم است این راهنما را در موارد مربوطه مبنای قضاوت در مورد شکایات واصله و موارد در دست بررسی قرار دهند. دبیرخانه کمیته ملی اخلاق در پژوهش‌های زیست-پزشکی وزارت متبوع، مسئولیت نظارت بر حُسن اجرای این راهنما را به عهده دارد.

راهنما و روش نگارش فهرست منابع

 
برای نوشتن فهرست منابع و مآخذ روش‌های متعددی وجود دارد. مهمترین روش مورد استفاده جهت نوشتن فهرست منابع روش APA است. روش شیکاگو نیز یکی دیگر از روش‌های نوشتن فهرست منابع است. فایل دانلود و آموزش منبع نویسی توسط پایگاه علمی-پژوهشی پارس مدیر ارائه شده است. فایل لاتین فهرست نویسی از سایت دانشگاه بهشتی انتخاب شده است. برای آشنایی با نوشتن فهرست منابع درون متنی و پایان متن مثال‌هایی ارائه شده است: 

فهرست منابع
شهرت، نام. (سال)، عنوان مقاله، نشریه، شماره نشریه.
شهرت، نام؛ شهرت، نام. (سال)، عنوان مقاله، نشریه، شماره نشریه.
شهرت، نام؛ شهرت، نام؛ شهرت، نام. (سال)، عنوان مقاله، نشریه، شماره نشریه.
مثال
درفشی، ناهید؛ عسگری، فروغ؛ ایزدیار، هاجر. (۱۳۹۴)، عوامل موثر بر بانک‌داری اینترنتی، فصلنامه اختصاصی تبلیغات و بازاریابی پارس‌مدیر، سال اول، شماره ۱٫
برای مقاله‌های لاتین نیز به همین روش عمل کنید.
فهرست‌نویسی درون متنی
شهرت، سال برای مثال (درفشی، ۱۳۹۴)
منابع لاتین هم حتما به صورت فارسی نوشته شود برای مثال: (کاتلر، ۲۰۰۹)
اگر دو نفر باشند: (درفشی و عسگری، ۱۳۹۴)
اگر بیش از دو نفر باشند: (درفشی و همکاران، ۱۳۹۴)